Bonpas Vieilles Vignes 50ans Côtes-du-Rhône
- Nyhet
- 50-åriga gamla vinstockar
- Lagringspotential upp till 10 år
- Generöst och mustigt
Produktinformation
- Alkoholhalt 14,5%
- Förpackning Flaska 750 ml
- Förslutning Naturkork
- Rest sockerhalt 0,15 g/100ml
- Druvor 60% Grenache, 35% Carignan, 5% Syrah
- Årgång 2023
- Producent Bonpas
- Ursprung Frankrike, Côtes-du-Rhône
Utmärkelser
Om vinet
Bonpas Vieilles Vignes Côtes-du-Rhône är den senaste nyheten från Bonpas som tillverkats av druvor från 50 år gamla vinstockar.
Äldre vinstockar producerar färre druvor, vilket gör att druvornas must blir mer koncentrerad och rik. Ett generöst och mustigt vin med örtiga inslag, peppar, röda bär, björnbär, salvia i intensiv stil med lång eftersmak. De röda vinerna från Côtes-du-Rhône är dessutom mångas favoritvin för mer rustik mat.
Smakintensivt vin på superdruvorna Syrah och Grenache. Här har vi ett mycket ursprungspräglat vin med örtiga inslag, peppar, röda bär, björnbär, salvia i intensiv stil med lång eftersmak. – Johan Franco Cereceda, Vinliv okt 2024
Bakom vinet är Bonpas chefsvinmakare, Jean-Luc Durand. Hans ambition har varit att maximera komplexitet och smakrikedom samtidigt som regionens erkända balans bevaras.
Smakbeskrivning
Ett generöst och mustigt vin med örtiga inslag, peppar, röda bär, björnbär, salvia i intensiv stil med lång eftersmak.
Producent
Vinhuset Bonpas ligger i södra Rhônedalen, på gränsen till floden Durance. Här har man producerat vin sedan 1318 vilket gör Bonpas till en av de mest historiska producenterna i området. Den imponerande egendomen byggdes ursprungligen som ett kloster för katolska munkar i samband med att påvedömet flyttades från Rom till Avignon. Idag ansvarar chefsvinmakaren Jean-Luc Durand för att förvalta Bonpas 700-åriga vinhistoria.
UrsprungI Côtes du Rhône är 21 olika druvor tillåtna, både blå och gröna och produktionen består till ca 95 procent av röda viner.
Klimatkompenserade transporter Alla våra transporter är klimatkompenserade genom Solvatten. De flesta av våra transporter sker, av miljöhänsyn, med tåg, och när det inte går använder vi båtar, vilket är det näst bästa alternativet för miljön.