LEVA Cabernet Sauvignon Shiraz Rosé

Art.nr 9020
Rosévin
Trakien

LEVA lanserar nu samma rosévin som på flaska i en praktisk och klimatsmart burk på 250 ml. Finns att köpa eller att beställa i ett begränsat antal i det Tillfälliga…Läs mer

39 krKöp på Systembolaget

Produktinformation

  • Alkoholhalt 12,5%
  • Förpackning Burk 250 ml
  • Förslutning Burkkapsyl
  • Rest sockerhalt 0,8 g/100ml
  • Druvor 50% cabernet sauvignon och 50% shiraz
  • Årgång 2023
  • Producent Sortoizpitvane Sungurlare
  • Ursprung Trakien

Utmärkelser

Om vinet

LEVA lanserar nu samma rosévin som på flaska i en praktisk och klimatsmart burk på 250 ml. Finns att köpa eller att beställa i ett begränsat antal i det Tillfälliga sortimentet för 39 kronor.

Ett fruktigt och friskt rosévin med toner av solmogna hallon, granatäpplen, körsbär, svarta vinbär och blodapelsin.

Vingårdarna ligger i Rose Valley i närheten av Svarta Havet, som ger en välbehövlig svalka till druvorna under varma sommardagar. Serveras väl kylt precis som det är, till en fräsch sallad eller fisk- & skaldjursrätter.

Perfekt att ta med sig på picknicken eller ner till bryggan!

Smakbeskrivning

Fruktig smak med inslag av granatäpplen, körsbär, hallon, svarta vinbär och blodapelsin.

Producent

Producenten Sortoizpitvane ligger i den östra delen av Rose Valley, en region som länge har odlat och framställt vin. Här ligger vingårdarna tätt på sluttningar i den mer bergiga delen av dalen.

Läs mer och se alla viner från Sortoizpitvane Sungurlare

UrsprungTrakien ligger i östra Bulgarien vid södra Balkanbergen, c:a 60 km väster om kuststaden Burgas vid Svarta havet. Klimatet är soligt och varmt med över 300 soldagar. Dock når temperaturen aldrig över 32 grader tack vare svalkande brisar från Svarta havet under sommaren.
Läs mer och se alla viner från Trakien

Solvatten, Klimatkompenserade transporter Klimatkompenserade transporter Alla våra transporter är klimatkompenserade genom Solvatten. De flesta av våra transporter sker, av miljöhänsyn, med tåg, och när det inte går använder vi båtar, vilket är det näst bästa alternativet för miljön.